Ważne punkty do odhaczenia w firmie przed końcem roku

Co najczęściej radzimy przedsiębiorcom i o czym przypominamy naszym Klientom przed końcem roku? Przygotowaliśmy krótką ściągę dla firm.
1. Generowanie kosztów.
Nikt nie lubi płacić wysokich podatków – jeśli zapowiada się, że Twój będzie wysoki lub miałbyś wejść w wyższy próg podatkowy - możesz pomyśleć o tzw. wydatkach celowych, czyli takich, które pomniejszą należny podatek. Jakie zakupy zakwalifikujemy do wydatków celowych?
Do takich zakupów będą należały (prócz tych, które ponosimy stale, jak czynsz, opłata za media etc.) np.:
- zakup telefonu, komputera, samochodu,
- wydatki na reklamę, stronę firmową, ulotki
- koszty związane z użytkowaniem pojazdu, zakup paliw, naprawy aut
- meble i akcesoria biurowe
- remont biura
- środki czystości
- książki, materiały edukacyjne, szkolenia, warsztaty, studia
- ale też np. imprezy integracyjne czy catering (kawa, herbata, woda etc.)
Naszym klientom zawsze doradzamy i przypominamy o możliwościach odliczeń. Wspólnie analizujemy, jakie opcje będą najkorzystniejsze w danym przypadku.
2. Rozliczenie wspólnie ze współmałżonkiem
Wielu przedsiębiorców jeszcze o tym nie wie – jednym ze sposobów uniknięcia podwyższonej stawki podatkowej jest wspólne rozliczenie z współmałżonkiem (jeśli współmałżonek nie przekracza progu podatkowego).
Dotyczy to także przedsiębiorców, którzy np. w grudniu wstąpili w związek małżeński. Przychód dzielimy wtedy na dwa, co może pomóc uniknąć wejścia w drugi próg podatkowy. Jest to nowość związana z Nowym Ładem i obowiązuje dopiero od tego roku.
3. Inwentaryzacja, remanent, spis z natury
Koniec roku wiąże się zazwyczaj z konieczności przeprowadzenia spisu stanu rzeczy, które są składnikami majątku firmy. To inaczej mówiąc inwentaryzacja lub remanent.
W remanencie nie muszą występować tylko towary, które fizycznie znajdują się w sklepie lub magazynie, ale również należy ująć w nim towary, które zostały zakupione przez sprzedawcę, ale nie zostały jeszcze dostarczone – sprzedawca musi je również uwzględnić w inwentaryzacji. Ponadto do listy inwentaryzacyjnej zaliczymy materiały, półsurowce, półwyroby, braki i odpady.
4. Założenie profilu PUE ZUS
Wraz z początkiem 2023 roku wszyscy płatnicy składek mają ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Ten obowiązek dotyczy wszystkich - obowiązek dotyczy nie tylko wszystkich przedsiębiorców, ale też osób fizycznych, osób prawnych ( np. jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Żeby założyć konto w Platformie Usług Elektronicznych (PUE) należy wejść na stronę ZUS.pl i kliknąć w przycisk ,,Zarejestruj w PUE” (u góry strony) lub z prawej „Nie masz konta w PUE? Zarejestruj się”
Do wyboru pojawią się trzy opcje „Dla Ciebie”, „Dla Przedsiębiorców” i „Dla firm”. Po wyborze odpowiedniej dla Ciebie opcji dostępne będą informacje o sposobach założenia profilu – poprzez bankowość elektroniczną, profil zaufany czy podpis kwalifikowany.
5. Zmiana formy opodatkowania
Jedną z najistotniejszych decyzji, jakie możemy podjąć wraz z końcem roku to ewentualna zmiana formy opodatkowania. Oczywiście wszystko zależy od naszej sytuacji, dlatego zalecamy omówić tą kwestię z księgowym. Przykładowo przedsiębiorca opodatkowany PIT wg tzw. zasad ogólnych może przejść od 2023 roku na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Musi złożyć w tym celu stosowne oświadczenie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód w 2023 roku.
6. Zamknięcie księgi przychodów i rozchodów
Do końca roku podatkowego trzeba zamknąć Księgę przychodów i rozchodów. Należy dodać wszystkie zapisy księgowe i podsumować je, uwzględniając remanent, jeśli go wykonywałeś. Podsumowanie wydrukuj i przechowuj z pozostałymi dokumentami księgowymi.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zamknięciu roku w swojej firmie – zadzwoń (Tel.: 33 85 144 25, Tel. kom.: 606 407 983, 606 288 795) lub skorzystaj z formularza kontaktowego.